Wednesday 27 June 2012

Tillgänglighet.

Tillgänglighet måste utan tvekan vara ett av de viktigaste orden i all form av affärsvärksamhet. Har man en butik måste den finnas på en lämplig plats och vara öppen för att affärerna skall rulla. Det måste finnas möjlighet för kunden att titta in och handla.

Den här kommentaren är inte så lösryckt och självklar som den verkar. Jag har för tillfället fått ögonen på en lägenhet i Helsingfors som jag gärna skulle ta en titt på. Då lägenheten ligger i Helsingfors bokstavligen slängde jag mig på luren, för jag var rädd att någon annan skulle hinna före. Lägenheten hyrs ut av en väletablerad fastighetsförmedling.

Jag har nu försökt i tre dagar att boka en visning jag har sammanlagt ringt otroliga 17 samtal. Problemet är att ingen verkar veta hur rumsfördelningen ser ut i lägenheten och när den är öppen för visning, och jag bollas fram och tillbaka mellan mäklare som lovar att ringa upp men inte gör. Jag har ännu inte lyckats få till stånd en visning. Mäklarna säger att de lämnat ringbud till ägaren.

Borde detta inte vara standard uppgifter fastighetsförmedlingen noterar innan de åtar sig uppdraget att hyra ut en lägenhet. Ligger det inte i allas intresse att potentiella kunder snabbt och lätt kan få se lägenheten, samt att de på förhand kan avgöra om lägenheten möter deras behov? Är det ett vettigt system att kontoret ber mig ringa "tills mäklaren Lisa svarar" trots att jag redan ringt 7 gånger. Allt detta för att hon är "för upptagen" för att ringa upp.

Jag vet inte vad du tycker men jag tycker att det ser ut att vara en bugg i systemet, en liten flaskhals så att säga! Det handlar varken om god kundservice eller bra business. Min fråga är varför. Det är ju inte precis en svår logik att följa. Det måste helt enkelt vara lättare sagt än gjort..

No comments:

Post a Comment