Thursday 28 June 2012

Charmtroll.

Jag har alltid älskat att gå på torg. Där om någonstans ser man äkta försöksanda och försäljningsinspiration!
För tillfället jobbar jag på en bank och varje onsdag är det morgontorg precis utanför. Onsdag är min absoluta favorit dag på jobbet för skådespelet på torget jag får bevittna genom bankfönstret är helt fenomenalt. Nu skall jag inte ljuga, torsdag är inte illa den heller för då bjuder de på plättar på det lokala lunchstället, men det är en annan historia.

Torgförsäljarna jobbar på en väldigt konkurrens utsatt marknad. Vi har de båda fiskbilarna sida vid sida, grönsakshandlarna, bagarna och såklart blomsterhandlarna. Jag har inte tidigare köpt något från marknaden före jobbet men den här onsdagen visade sig bli ett undantag.


Jag sneglade lite försiktigt mot bagarens bord när jag gick tvärs över torget mot jobbet. Redan på långt avstånd såg bagaren i cowboyhatt mig och vinkade mig till sig. Jag frågade om han hade nåt jag kunde äta till morgonmål. Det hade han, sedan undrade han vad det blir till kaffe. Jag skrattade och svarade att det är sommar och man måste tänka på formerna. Det tyckte inte han, och kokade ihop en deal jag inte kunde motstå med fem karelska piroger och tre bullar "till ett kalaspris bara för mig". Båda var vi på gott hurmör och han hade lyckats skapa en fin affär med en kund som egentligen inte alls skulle ha något, medan den konkkurerande bagaren stod och tittade på. Länge leve charmtrollen till torgförsäljare för sina fina produkter och förmåga att skapa god stämmning! Hurraa för fiilishöjjande business!

No comments:

Post a Comment